Vakantiehuis verhuren met Facebook en social media

Vakantiehuis verhuren via Facebook

Tegenwoordig is Facebook niet meer weg te denken.
Zat u er eerst niet op dan werd u wel "gedwongen" om mee te doen.
Naast een persoonlijk Facebook profiel kunt u ook heel goed een bedrijf, product, dienst of...uw vakantiehuis promoten.
Maar weet u eigenlijk wel hoe dit precies werkt en hoe u het beste uw eigen vakantiehuis kunt gaan verhuren via Social Media?
In dit artikel zal ik "kort" uitleggen hoe u dit het beste kunt gaan aanpakken.

Waar men meestal de fout in gaat, is het aanmaken van een persoonlijk profiel voor een vakantiehuis. Wat maakt dat uit zult u nu wel denken. Nou eigenlijk alles!
Wanneer u dit doet beperkt u zich tot een goede eerste opzet voor het creëeren van uw toekomstige publiek. In het ergste geval kan Facebook uw persoonlijke profiel verwijderen die u gebruikt voor uw vakantiehuis.
De regel van Facebook is dat u een natuurlijk persoon moet zijn om een persoonlijke pagina te gebruiken.

De voordelen van het maken van een bedrijfspagina ten op zichte van een persoonlijk profiel voor uw vakantiehuis ziet u hieronder.

-Zo kunt u binnen een bedrijfspagina statistieken gaan inzien wanneer u 30 volgers heeft of meer.
-U kunt zelf uw publiek targetten en gaan adverteren
-Het aantal volgers is onbeperkt (bij een persoonlijk profiel is het aantal vrienden beperkt)
-Landkaart met contactgegevens en een call-to-action knop

Kortom maakt u a.u.b. een bedrijfspagina aan voor uw vakantiehuis.

Tip! Gebruik de naam van uw vakantiehuis met de plaats of land Bijvoorbeeld: Bungalow De Hilde - Terschelling.
(Deze bedrijfspagina wordt dan nog makkelijker gevonden in het zoeksysteem van Facebook voor potentiële huurders die op zoek zijn naar een bungalow op Terschelling)

Dan komt het volgende "probleem". U bent beland op de pagina waar u een keuze moet gaan maken onder welke tak u uw vakantiehuis gaat onderbrengen. Doe dit als volgt:

-u vult als naam in: uw vakantiehuisnaam - plaats of land (bijv. Bungalow De Hilde - Terschelling)
-kies de categorie "bedrijven en organisaties"
-kies de subcategorie "reizen en vrije tijd" (als u later uw contactgegevens heeft ingevuld kunt u deze subcategorie veranderen in "vakantiehuisje" en verdwijnt "reizen en vrije tijd")
-maak een passende url aan. Bijvoorbeeld --> www.facebook.com/uwvakantiehuis

De rest spreekt voor zich en u vult alles netjes in.

U kunt nu beginnen met het opbouwen van publiek. Waarom? U kunt nu wel energie steken in het plaatsen van leuke berichten, maar als niemand het leest gaat de lol er snel van af.
Nodig dus vrienden uit om de pagina te liken.
Daarnaast kunt u publiek opbouwen met het maken van advertenties. U kunt ontzettend goed targetten wie u als publiek wilt bereiken.

Ik geef als voorbeeld nogmaals Bungalow De Hilde - Terschelling , omdat ik deze pagina ook beheer. Ik weet uit ervaring dat vrouwen meestal thuis de boekingen regelen.
Daarnaast target ik op leeftijd en interesses. Een voorbeeld geef ik hieronder:

-target op vrouwen
-leeftijd tussen 35 - 55 jaar
-interesses: Terschelling, Waddeneilanden, Beleef Terschelling, Rederij Doeksen, Waddenzee, Midsland, West Terschelling

Ik heb nu een voorbeeld gemaakt van mijn publiek en heb o.a. mijn publiek van 15 volgers naar ruim 565 volgers weten te brengen.

Maar hoe doet u dit?
U moet een aantal dingen goed begrijpen. Uw eigen website werkt niet hetzelfde als Facebook. Wat ik hiermee bedoel te zeggen. Gebruik Facebook niet als zend medium met allerlei informatie over uw vakantiehuis, want daar heeft u al uw eigen website voor en het publiek vind dit minder interessant.
Probeer dus een beleving te creëeren en geef informatie wanneer dit er ook echt toe doet.
Persoonlijk vind ik 75%-25% een goede verhouding. Oftewel post ongeveer 25% aan informatie in uw berichten en probeer met die 75% iets te creëeren wat uw publiek op prijs stelt.

Tip! Doe dit in 9 van de 10 gevallen met een foto en stel er een vraag bij. Dit levert ontzettend veel conversie op en dit zorgt ervoor dat uw bericht meerdere keren in de newsfeed van uw volgers en in de newsfeed van de vrienden van uw volgers terecht komen.

De kunst is alleen dat u creatief moet zijn en dat u er tijd in moet steken. Plaats dus gemiddeld om de dag wel een bericht.
Een aantal voorbeelden van berichten die ik heb gemaakt en wat ontzettend goede conversie opleverde ziet u helemaal onderaan:

Tip! Kunt u om een of andere reden niks posten dan kunt u ook een bericht inplannen op een dag en tijdstip dat het beste is om te posten wanneer u dit zelf niet kunt doen op dat moment.

Ken uw publiek en na ongeveer 2 weken weet u wanneer uw eigen volgers het meest actief zijn. Hier kunt u op inspelen door berichten te plaatsen op de meest actieve tijden. Ook kunt dit terugzien in uw statistieken wat bij een persoonlijk profiel niet mogelijk is.
Waarom is dit zo belangrijk?

-u heeft een groter bereik
-een volger die uw bericht liked heeft een grotere kans dat hij/zij uw volgende bericht weer ziet in zijn/haar newsfeed
-als u gaat adverteren bent u minder kosten kwijt

Kortom de 2 belangrijkste factoren zijn
-het tijdstip van plaatsen van uw bericht
-het bericht moet een plaatje met relevante tekst bevatten met een vraag erin, omdat u wilt dat uw volgers reageren.

Natuurlijk biedt Facebook nog tal van andere opties, maar dat gaat marketing technisch een stap te ver voor mensen die net beginnen met een bedrijfspagina.
Met deze tips die ik u heb gegeven, boekt u al ontzettend goede resultaten en maakt u van uw volgers huurders.

Heeft u nog vragen of hulp nodig met de opzet van uw bedrijfspagina? Dan kunt u ons altijd een email sturen op info@opvakantiehuis.nl

Succes!

Het OpVakantiehuis.nl Team